8.4.2012

Oivalluksia ratsastuksesta

Oivalluksia ratsastuksesta:

Aira Toivolan vetämän ratsastuspilateksen avulla päästään käsiksi minun istuntani heikkoihin lenkkeihin, jotka estävät minua ajoittamasta apujani oikein ja kehittymästä eteenpäin.

Aira Toivola ohjaa ratsastuspilatestuntia. 
Ratsastajina Mintti Rautioaho (edessä) hevosella Hillaby ja Anna Kilpeläinen Preta tammalla

SURKEA VASEN KÄSI:
Olen ollut ainainen kädenharottaja, eli vasen käteni on sivulla ihan kauhean näköisenä. Kun olen yrittänyt sitä korjata, se on jäykistänyt käteni ja koko muun istuntani sen mukana. Joten asian kanssa olen vähän luovuttanutkin, koska mielummin harotan kuin olen jäykkä kätinen (vaikka harotuskin tuo omanlaista jäykkyyttä sekin). Mutta kun kahdesta pahasta tulee toinen valita eikä asiaan ole ratkaisua saatu, niin tähän asti on harotettu. Suurin ongelma on ollut, että korjaus ei ole tapahtunut oikeista lihaksista. Nyt Aira Toivolan ratsastuspilates-kurssilla sain ahaa elämyksen asiasta. Minulta puuttuu ns. lapatuki vasemmalta.

Siellä se käsi vähän harottaa. Muuten istuntapalikat melko hyvin.
Mintti ja Hillaby-tamma keskittyneenä kurssilla.

Seuraavana päivänä lapatuki kohdallaan, eipä harota vasen käsi =)
Ihana Hillaby hevonen allani.

Syvät tukilihakset töihin ratsastaessa:
Käiken ydin on lantion asento, joka sallii meidän pysyä hevosen liikkeiden rytmissä.
Jotta säilytämme toimivan lantion asennon, meidän tulisi saada syvä tukilihaksisto töihin oikeassa järjestyksessä. 
Ratsastuspilateksen avulla opin, miten syvien tukilihasten aktivoiminen töihin tulisi tapahtua oikeassa järjestyksessä hengityksen rytmissä alhaalta alkaen: 1. lantionpohjan lihaksisto, 2. keskikehon lihakset ja viimeisenä ratsastajille niin tärkeät 3. lavantukilihakset.
Tähän asiaan on todella SIIS TO-DEL-LA hyödyksi käydä Airan ja Arin vetämällä pilatesmattotunnilla, jossa lihaksia haetaan töihin ilman hevosta.
Itse kehittelin itselleni kurssin välisille päiville harjoituksen HUMANTOOL-istuimella. Jonka tarkoituksena on lisätä lantion liikkuvuutta syvien tukilihasten ollessa aktiivisena: aktivoin hengityksen ryhmissä tukilihakset ja sitten keinutan omilla käsilläni HUMANTOOL- istuinta. Ja vielä parempi olisi jos joku toinen liikuttaa istunta. Syvien lihasten tuki ei saa hävitä missään asennossa. Siinäpä yksi oman istuntani tärkeistä harjoittelua vaativista kohdista onkin. 

Jalat ja pakarat helposti ongelmana: 
Jalkojen kiertyminen ns. sisäkiertoon heikentää lantion asennon säilyttämistä, joten meidän tulisi huolehtia, että jalat pysyvät ulkokierrossa. Eli suomeksi, polvien puristaminen yhteen aiheuttaa sisäkierron jalkaan. Pakaroiden tulisi säilyä rentoina, vaikka käytämmekin jalkaa ulkokierrossa. Jalka on helppo avata pakaralihaksia jännittämällä, mutta nyt haetaan töihin lihakset takareiden alueelta.

Sitten vielä:
Terveellä, hyvinvoivalla, tasapainoisella ja yhteistyökykyisellä hevosella on todella mukava ratsastaa. Mitä hankalammassa tasapainossa hevonen liikkuu sitä vaikeampaa on omia istuntapalikoita harjoitella.

Mintti ja Lupu 8.4.2012

Tiivistän asian näin:
Hyvä istunta auttaa hevosta parempaan tasapainoon, ja hyvässä tasapainossa kulkeva hevonen auttaa ratsastajaa istumaan paremmin.