7.11.2008

Tärkeää asiaa hevosten hyvinvoinnista ja harjoittelusta!

Tänä vuonna (2008) heinässä on ollut korkeita sokeripitoisuuksia, johtuen mm. myöhäisestä korjuuajasta. Lisäksi ongelmia on aiheuttanut proteiinien puute.

Sokerin aiheuttamat ongelmat:
Sokeripitoisuuden korkeat arvot voivat aiheuttaa hevosille useita erityyppisiä ongelmia: lihasjäykkyys, lihaskivut ja lannehalvaus. Tämän aiheuttajana ovat ohutsuolessa sulavat sokerit, jotka varastoituvat lihaksiin glykogeeninä.
Toisaalta sulamattoman sokerin (fruktaanin) tiedetään aiheuttavan kaviokuumetta ja paksusuolen toimintahäiriöitä kuten ripulia ja löysää ulostetta.

Rehuanalyysit:
Vain rehuanalyysien avulla voidaan määritellä, että hevonen saa oikeanlaista ravintoa. Suosittelen kaikille tosissaan valmentautuville rehuanalyysien tekoa/vaatikaa rehujenne tuottajalta rehuanalyysejä eri heinäeristä ja muista rehuista. Hevosille on turvattava oikeanlainen ravinto, jotta valmentautumisesta on hyötyä. Pahimmassa tapauksessa hevosen kunto ja terveys heikkenee puutteellisen ruokinnan vuoksi ja tätä tilaa pahennetaan valmentautumisella.
Katso linkeistä MTT:n ARTTURI-sivut, josta löytyy mm. ohjeet rehuanalyysien näytteiden ottoon ja tulkintaan. (Linkit löytyvät valmennuskalenterin yläosasta.)

Fyysisen valmentautumisen palikkamalli:
Fyysisen harjoittelun kolme tärkeintä kulmakiveä ovat:
1. Harjoittelu
2. Lepo
3. Ravinto

Mikä tahansa näistä kulmakivistä ei ole kunnossa, niin kehittymistä ei tapahdu. Tämä koskee sekä ratsastajaa että hevosta.

Fyysisen harjoittelun perusteet:
Harjoittelun perusidea on rikkoa elinjärjestelmän toimintakykyä, joka palautuu ja kehittyy levon aikana.
Ilman sopivaa ja riittävää sekä oikein rytmitettyä kuormitusta, lepoa ja ravintoa ei kehity tarpeeksi.

Tietoisku maitohaposta:
Maitohappo on haitallista niin kauan kuin se on lihaksissa, mutta veressä ollessa elimistöllä on kyky puskuroida maitohappoa. Lihaksessa maitohappo aiheuttaa lihaksen väsymisen, lihaskipuja ja lihaskramppeja.

Maitohappoa muodostuu kun glykogeeniä pilkotaan hapettomissa olosuhteissa:
Hevonen käyttää ravinnossaan saamansa sokerit hyvin hyödyksi. Ravinnosta saatava sokeri varastoituu lihakseen glykogeeninä (lihastärkkelyksenä), jota hevonen käyttää lihasten energian tuotantoon. Tarvittaessa glykogeeni pilkotaan takaisin sokeriksi ja siitä muodostetaan lihaksille käyttökelpoista energiaa. Jos tämä pilkkominen tapahtuu hapettomissa olosuhteissa, lihakseen muodostuu sivutuotteena maitohappoa.

Maitohappo tulee saada lihaksista pois ennen kuin se aiheuttaa vaurioita. Lihaksissa on maitohappokanavia, joiden kautta maitohappo poistuu lihaksesta verenkiertoon. Mitä paremmin lihas on treenattu, sitä enemmän lihaksessa on maitohappokanavia.

Verryttelyn tärkeys:
Alkulämmittely on tärkeä vaihe treeniä, koska tällöin lihaksissa olevat verisuonet avautuvat ja lihas saa enemmän happea veren kautta, jolloin lihaksen energiantuotto ei aiheuta niin paljon maitohappoa. Lisäksi elimistön lämpötilan nousu parantaa hermoston johtokykyä, jolloin hermotus paranee. Alkuverryttelyn tulee olla asteittain voimistuvaa.

Loppuverryttely on myös erittäin tärkeä vaihe, koska tällöin lihaksista poistuu maitohappoa. Loppuverryttely tulisi suorittaa laskevalla sykkeellä 15 minuutin ajan.

Jos treeniaika on rajallinen on parempi tehdä ainoastaan verryttelyt kuin tehdä pikainen rankka treeni!

Nämä tiedot ovat peräisin omista muistiinpanoistani Markku Saastamoisen ruokintaluennolta (Oulu 10.1.2007) ja Harri Hakkaraisen Fyysisen harjoittelun perusteet- luennolta (Tampere, valmentajakoulutus 6.11.2005). Aiheita voi käsitellä huomattavasti tieteellisemmin ja laajemmin, mutta tässä yhteydessä kelvatkoon nämä asiat.